Seni Budaya

SEJARAH KABUPATEN TUBAN

437
×

SEJARAH KABUPATEN TUBAN

Sebarkan artikel ini
Foto by gotuban.blogspot

A. Tuban Minangka Punjering Raja ing Tanah Jawa

Adipati Ranggalawe senapati agung Majapahit kang pantes sinudarsana. Tepa palupi murih jayaning negari. Lahir batin bela praja. Rawe rawe rantas. Malang malang putung. Ngrungkebi bumi pertiwi, kumlebating bendera gula klapa. Sagung Trah Tuban prayoga nulat pakarti utama. Budi luhur kulinakna watak asor singkirana.

Darah Tuban tuhu kebak ngelmu sipating kawruh, putus ing reh saniskara. Wignya seserepan agal alus. Bupati Wilwatikta mumpuni sakehing reh kardi. Tata lahir amakarti, jroning batin angesthi Gusti. Putra loro, Raden Sahid lan Dewi Rasawulan nyata jalma pinilih, peng pengan tedhak turune. Raden Sahid ndugal kuwarasan katelah Brandhal Lokajaya. Tumuli mertobat, meguru Kanjeng Sunan Bonang. Sakwuse lelaku miturut satataning panembah jati, Sunan Bonang amisuda Sahid. Sinengkakake ngaluhur minangka Waliullah ing Tanah Jawi. Peparap Kanjeng Sunan Kalijaga.

Wiwit Karaton Majapahit ngejayeng jagad, Kadipaten Tuban tansah asung bahu suku udhu panemu. Para sarjana winasis sesumbang gagasan samukawis. Kawula ing gunung ngagunung caos glondhong pangareng areng. Kang dedunung ing desa ngadesa pasok glondhong pengareng areng. Warga kutha ngakutha urun peni peni guru bakal guru dadi, emas picis rajabrana.

Pengageng Tuban sayekti satriya utama luhuring budi. Gentur tapane, mateng semedine. Lumrah yen dadi jalma sulaksana, sekti mandraguna. Ora tedhas papak palune pandhe, tedhane gerindra, tanapi geseke kikir. Ewa semana tetep andhap asor, luhuring budi. Eling eling trahing kusuma rembesing madu, tedhaking atapa, wijining andana warih.

Dene putra putri Bupati Wilwatikta kang kinasih Dewi Rasawulan. Manjing ing wana gung liwang liwung, mahas ing ngasepi. Nenuwun marang Gusti Kang Murbeng Dumadi. Ing pangajab nak tumanak, run tumurun bisa ambawani tanah Jawa. Anak putu kuwat drajad pangkat lan semat. Nenging cipta, lenging panggraita. Anjalari panuwunan kabul. Patutan kalawan Syekh Magribi, Dewi Rasawulan peputra Ki Ageng Tarub. Jalma limpat seprapat tamat.

Aluran saka Ki Ageng Sela kang ambawani bumi Pathi. Ki Ageng Sela peputra Ki Ageng Ngerang. Nurunake Ki Ageng Penjawi. Priyagung luhur mitra utama tumrape Sultan Pajang. Kanjeng Sultan Hadiwijaya paring bumi Penjawi, amarga labuh labet mbengkas karya gedhe. Ngleremake Arya Penangsang Adipati Jipang Panolan ngraman. Mukti ngawibawa ing bumi Pathi. Kagungan putri linuwih. Asma ratu Waskitha Jawi. Palakrama lan Panembahan Senopati minangka garwa prameswari. Miyos Raden Mas Jolang. Ngasta pusaraning adil ing negari Mataram. Jejuluk Prabu Hadi Hanyokrowati.

Nambut silaning akrami Ki Ageng Tarub. Ginanjar widodari kahyangan. Bebisik Dewi Nawangwulan. Miyos putri sulistya ing warni. Nama Dewi Nawangsih. Palakrama pikantuk Raden Lembu Peteng, putra Prabu Brawijaya V. Narendra gung binathara Kraton Majapahit suka rena ing galih. Penganten sakloron kinen lara lapa tapa brata. Kang putra ngestokake dhawuh sang Prabu. Padha tapa ngalong, ngidang, ngiwak, ngebleng, patigeni, ngluweng, pendhem, ngeli, nggantung, geniara, mbanyuara. Ing tembe bakal nuwuhake ratu ing tanah Jawi.

Urutan Trah Mataram aluran Wilwatikta lumantar Rasawulan. Ki Ageng Tarub, Ki Ageng Getas Pandawa, Ki Ageng Sela, Ki Ageng Enis, Ki Ageng Pamanahan. Miyos wong agung Ngeksiganda Panembahan Senopati. Raja Mataram sanyata trah luhur Kadipaten Tuban. Kuwi nyata. Adhedhasar sejarah kang lumampah. Mula den emut. Sagung darah Tuban, mersudia guna kasantikan, jaya kawijayan. Ilmu Iku Kelakone kanthi Laku.

Tedhakan Trah Tuban ing Pengging. Putri Ambarwati krama lan Ki Ageng Kebo Kenanga. Peputra Mas Karebet utama Jaka Tingkir. Ing tembe jumenengan nata ing negari Pajang. Kebo Kenanga siswa kinasih Syekh Siti Jenar. Bareng lan Ki Ageng Banyubiru, Ki Ageng Butuh, Ki Ageng Pandanaran, Ki Ageng Gribig lan Ki Ageng Pring Apus. Kebo Kenanga misuwur sinebut Ki Ki Ageng Pengging. Wondene Sultan Hadiwijaya peputra Pangeran Benawa. Kagungan putri Dyah Banowati. Krama pikantuk Prabu Hadi Hanyokrowati. Peputra Raden mas Jatmiko. Jumeneng nata ing Mataram jejuluk Sultan Agung Hanyokro Kusumo.

B. Trahing Kusuma Rembese Madu, wijiling Atapa

Ngrembug aluran Trah Tuban lumantar Bupati Purbaya ing Lamongan. Kagungan putri sulistya ing warni. Dhasar wasis macak angadi salira angadi busana. Gandhes luwes merak ati. Krama lan narendra sudibya ing Mataram Kartasura. Minangka garwa prameswari Sinuwun Paku Buwono II. Lajeng peputra Gusti Raden Mas Suryadi. Jumeneng nata ing Karaton Surakarta Hadiningrat. Jejuluk Sinuwun Paku Buwono III kang kondhang kaonang onang. Angripta serat Wiwaha Jarwa. Bebrayan Jawi nyebat lakon Begawan Ciptowening. Saperangan nyebut Begawan Mintaraga.

Saiki nlesih Trah Tuban lumantar Ki Ageng Sela kang peputra Ki Ageng Wonosobo. Nurunake Rara Sabinah kang krama antuk Ki Ageng Pemanahan. Dene putra kakung asma Juru Martani. Ing sejarah Mataram Juru Martani tansah nyalirani Kanjeng Panembahan Senopati ambawani Kraton Mataram kanthi wicaksana. Malah patih Mandaraka uga digula wenthah dening Ki Juru Martani. Den wejang unggah ungguhing basa, kasar alusing rasa, jugar genturing tapa. Pungkasan limpat ing reh tata praja.

Nalika Kanjeng Sinuwun Paku Buwono III ngasta pusaraning praja, tanah Jawa nemahi jaman kencana rukmi. Panggung Sangga Buwana dadya sarana manekung manungku puja. Masjid Agung Karaton Surakarta Hadiningrat winangun tahun 1752. Cihna, murih jumbuhing alam. Keploking jagad gumelar lawan jagad gumulung. Kanjeng Adipati Ronggolawe lan Bupati Wilwatikta mesem ing galih sakjroning alam pangrantunan. Dene pewaris bumi Tuban minangka narendra gung binathara, mbahu dhendha nyakrawati, ambeg adil paramarta, memayu hayune bawana.

Pratelan iki minangka penget. Putra putri darah Tuban kinen setya bekti marang ibu pertiwi. Nulat nuladha lekasing para leluhur. Wusana padha nemu wibawa widada, rahayu lestari.

Para Bupati Tuban ingkang Ngejayeng Jagad Raya

1. Raden Aryo Dandang Wacana/Kyai Ageng Papringan
2. Raden Aryo Ronggolawe
3. Raden Sirolawe
4. Raden Sirowenang
5. Raden Aryo Leno
6. Raden Aryo Adikoro
7. Syeh Ngabdurahman
8. Raden Aryo Wilotikto
9. Kyai Ageng Ngraseh
10. Kyai Ageng Gegilang
11. Kyai Ageng Batabang
12. Raden Aryo Balewot
13. Pangeran Sekar Tanjung
14. Pangeran Ngangsar
15. Pangeran Aryo Permalat
16. Aryo Salampe
17. Pangeran Dalem
18. Pangeran Pojok
19. Pangeran Anom
20. Pangeran Sujokopuro
21. Arya Balabar
22. Pangeran Sujonoputro
23. Pangeran Judonegoro
24. Aryo Surodiningrat
25. Aryo Diposono
26. Kyai Reksonegoro
27. Kyai Purwonegoro
28. Kyai Lieder Surodinegoro
29. Raden Suryo Adiwijoyo
30. Pangeran Citrosomo VI
31. Pangeran Citrosomo VII
32. Pangeran Citrosomo VIII
33. Raden Kanjeng Tumenggung Panji Citrosomo IX
34. Raden Mas Somobroto
35. Raden Adipati Aryo Kusumodigdo
36. Raden Kanjeng Tumenggung Pringgowinoto
37. R.A.A. Pringgodigdo/Kusumodiningrat
38. R.M.A.A. Kusumobroto
39. R.T. Sudiman Hadiatmodjo
40. R.H. Mustain
41. R. Sundaru
42. R. Istomo
43. M. Widagdo
44. R. Suparmo
45. R. H. Irchamni
46. H. Moch. Masdoeki
47. Surati Mursam
48. Drs.Djoewahiri Marto Prawiro
49. Kol. Drs. Hindarwanto
50. Dra. Heni Relawati Widyastuti
51. H. Fathul Huda

C. Kawruh Sangkan Paraning Dumadi

Wali sanga mengajarkan ilmu sangkan paraning dumadi. Salah satu wali yang menjadi guru Sunan Kalijaga adalah Sunan Bonang. Sunan Bonang adalah putra sulung Sunan Ampel. Sunan Drajat atau Syarifuddin itu termasuk adiknya. Adik bungsunya yang bernama Dewi Sarah menikah dengan Sunan Kalijaga. Nama lain Sunan Bonang yaitu Raden Makdum atau Maulana Makdum Ibrahim. Beliau juga hidup di sekitar zaman akhir kerajaan Majapahit  1400 Çaka atau 1478 Masehi.

Dalam bidang sastra Budaya beliau sumbangannya yaitu: Membantu Raden Patah, Ikut mendirikan Masjid Demak, Dakwah melalui pewayangan, Menyempurnakan instrumen gamelan, terutama bonang, kenong dan kempul. Tembang macapat. Suluk Wujil.Sunan Bonang termasuk Wali Sanga yang sukses dalam menyiarkan agama Islam. Ajaran Sunan Bonang disampaikan dengan pesan-pesan simbolik yang harus ditafsirkan secara jernih.

Ajaran Sunan Bonang termuat dalam Suluk Wujil. Wujil adalah seorang abdi kesayangan Prabu Brawijaya, raja Majapahit. Suluk Wujil berisi tentang ilmu kesempurnaan hidup dan mistik.

 

Dipun weruh ing urip sejati
lir kurungan raraga sadaya
becik den wruhi manuke
rusak yen sira tan wruh
hira Wujil salakuneki
iku mangsa dadia
yen sira yun weruh
becikana kang sarira
awismaa ing enggon punang asepi
sampun kacakrabawa

Aja doh dera ngulati kawi
kawi iku nyata ing sarira
punang rat wus aneng kene
kang minangka pandulu
tresna jati sariraneki
siyang dalu den awas
pandulu nireku
punapa sekeh pracihna
kang nyateng sarira sakabehe iki
saking sipat pakarya

Mapan rusak sajatinireki
dadine lawan kaarsanira
kang tan rusak den wruh mangke
sampurnaning pandulu
kang tan rusak anane iki
minangka tuduh ing Hyang
sing wruh ing Hyang iku
mangka sembah pujinira
mapan awis kang wruha ujar puniki
dahat sepi nugraha

Terjemahan:

Hendaknya tahu hidup sejati
ibarat sangkar badan semua
baik mengetahui
rusak jika tidak tahu
hai segala lakumu
itu mustahil jadi
jika kamu hendak tahu
perbaikilah badanmu
tunggullah di tempat sepi
jangan sampai ketahuan

Jangan jauh memeriksa kawi
kawi itu nyata di badan
semua ada di sini
sebagai penglihatan
cinta sejati badan itu
siang malam waspada
penglihatan itu
sebagai barang tanda
yang nyata pada segalanya
dari sifat perilaku

Memang rusak badannya
jadinya dengan sekehendaknya
yang tak rusak diketahui
sebagai kesempurnaan mata
yang tak rusak keadaan itu
sebagai sembah semedi
memang jarang yang mengetahui
sangat sepi anugerah

Murid Sunan Bonang yang terkenal bernama Kanjeng Sunan Kalijaga. Ilmu Makrifat merupakan pengetahuan tentang puncak satataning panembah untuk memperoleh derajat insan kamil.

Bermula dari sembah raga-sembah cipta-sembah jiwa-sembah rasa, yang selaras dengan terminologi Islam syariat-tarikat-hakikat-makrifat. Kemudian diolah oleh Kanjeng Sunan Kalijaga menjadi akulturasi teologi khas Kejawen : kamar arta dharma muksa. Kanjeng Sunan Kalijaga adalah local genius yang mampu maca kahanan, owah gingsiring jaman.

Dondomana jlumatana kanggo seba mengko sore adalah lambang tekad Sunan Kalijaga untuk merajut perabadan yang lebih anggun dan agung. Maka berdirilah Kraton Demak Bintara dengan aliansi strategis sultan-sunan, ulama-umara, kepala-dada serta pikir dzikir.

Tampilnya Sunan Kalijaga dalam panggung dakwah di tanah Jawa ibarat Semar Mbangun Kahyangan. Mumpung jembar kalangane mumpung padhang rembulane, merupakan strategi jitu untuk melakukan amal secara optimal, baik dalam keadaan berkesempatan maupun berkesempitan.

Gunung Kendheng

Kae gunung Kendheng sacleraman katon ireng
Sajak lungguh anteng kemul pedhut mangsa rendheng
Coba waspadakna gunung Kendheng remeng-remeng
Pancen mung prasaja Gunung Kendheng gunung tuwa

Pitutur utama dadi bocah sing prasaja
Ora neka-neka gething sengit singkirana
Yen kepengin kajen aja dahwen ati open
Watak sing utama ngerti marang subasita

Kae yen dipandeng gunung Kendheng katon ireng
Irenge kedhele nanging gedhe pigunane
Mula aja ngece becike sawangan wae
Aja mbedakake kanca siji lan sijine

Wilayah Tuban sebagian dilintasi adanya jajaran pegunungan Kendheng yang sangat terkenal di pulau Jawa. Gunung Kendheng dipercaya sebagai penolak bala. Semua hama tidak boleh lewat Gunung Kendheng. Penting buat petani yang menanam padi. Tiap upacara tradisional, gunung Kendheng disebut. Sepanjang pegunungan Kendheng terdapat kayu jati, kapur, minyak, padi gaga dan burung perkutut. Sumber kekayaan yang berlimpah ruah di Tanah Jawa.

 

Ditulis oleh Dr. Purwadi, M.Hum, Ketua Lembaga Olah Kajian Nusantara – LOKANTARA 7 Juli 2020
Jl. Kakap Raya 36 Minomartani Yogyakarta.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *